Sidans innehåll (brödtext)

Hemsidans innehåll är extremt viktigt för sökmotorerna och det är innehållet som till stor del avgör om sidan förtjänar att få en position i sökresultatet eller inte. Innehållet är vad användaren ser och därför är det väldigt viktigt att skapa bra innehåll.

Men vad är bra innehåll då?

Ur ett SEO-perspektiv har allt bra innehåll framförallt fem kännetecken.

Bra innehåll…

1. Innehåll som fyller användarens behov

Det gäller att skapa intresseväckande innehåll som mättar besökarnas behov och får dem att återvända med jämna mellanrum. Dessutom måste både användaren och sökmotorerna tycka att din sida är relevant för de sökord och sökfraser den är optimerad mot.

2. Unikt innehåll

Det är extremt viktigt att innehållet på sidan är unikt. Det är precis som vi lärde oss i skolan, man får aldrig kopiera någon annans text eller innehåll.

Sökmotorerna tycker inte om sidor med duplicerat innehåll som det kallas, och detta kan leda till att din sida får svårare att nå en topplacering i sökresultatet.

Varför gör sökmotorerna så här?

Sökmotorerna vill kunna visa upp ett varierat resultat för användarna och har ofta inget intresse av att visa flera sidor med samma innehåll.

Om man vill ha med ett citat då?

Vill du ha med ett citat eller utdrag från någon annan hemsida bör du alltid referera till ursprungskällan, återigen precis som vi fick lära oss i skolan.

”Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi.”

Astrid Lindgren
www.astridlindgren.com

3. Innehålla relaterade sökord

Sökmotorerna blir allt smartare och bättre på att förstå relaterade sökord, det vill säga närliggande ord med relevans till ditt huvudsökord. Därför kan det vara bra att försöka få med dessa i texten.

Exempelvis: Handlar din sida om Vita huset bör du försöka få med relaterade ord som Washington, president och så vidare i ditt innehåll.

Får du med relaterade sökord kan ditt innehåll anses mer användbart, relevant, omfattande och av bättre kvalité – av både sökmotorn och användaren.

4. Ha med ditt sökord lagom många gånger

Att överoptimera innehållet genom att ha med sitt sökord för många gånger i texten, så kallad keyword stuffing, kan vara skadligt för din sida. Det är alltså inte en bra idé att spamma innehållet med ditt huvudsökord.

Men vad är ”lagom” många gånger?

Det är svårt att ge en exakt siffra på hur många gånger man ska ha med sökordet i texten, men man brukar oftast märka när man överoptimerar – texten brukar kännas hackig och styltig. Trots att du har med sökordet många gånger ska texten flyta på ett bra sätt.

Tips! Dubbelkolla alltid hur många gånger du faktiskt har med sökordet i texten innan du publicerar. Detta gör du enkelt genom ctrl + f och sedan skriva in ditt sökord.

5. Skapa innehåll andra vill hänvisa till

Det är viktigt att innehållet på din hemsida är länkbart, alltså att andra sidor vill referera eller länka till det som finns på din sida – och detta gör man när man gillar det man läser.

Varför är det här viktigt?

Sökmotorerna använder länkar som en förtroendesignal i sin algoritm, eftersom man brukar hänvisa (länka) till trovärdiga sidor. Ungefär på samma sätt som man refererar i skolarbeten för att visa lärarna vart man hämtat sin information.

När andra länkar till din sida, skickas signaler till sökmotorerna om att din sida förtjänar att synas i sökresultatet, eftersom den innehåller information som andra tycker om.

Hur gör man detta då?

Content finns i flera former: artiklar, blogginlägg, e-böcker och mycket mer, men alla typer av content är inte länkbart. Det är egentligen ganska logiskt, för olika former av content har olika uppgifter: utbilda, informera, underhålla och så vidare.

Därför bör du skapa innehåll som ska locka till sig länkar, men att bara skapa innehåll och förvänta sig att länkarna ska komma av sig själv räcker inte. Du behöver en länkstrategi.

1. Först och främst bör du försöka förstå din målgrupp och varför de länkar på internet.

2. Därefter bör du skapa riktigt bra innehåll och fråga dig själv: varför skulle någon vilja länka till det här innehållet?

Svaret på frågan bör vägleda dig i din innehållsstrategi.

Du bör försöka skapa innehåll som är…

  • … Användbart
  • … Underhållande
  • … Unikt
  • … Värdefullt.

3. Hitta andra med samma målgrupp. Har du en klar bild över din målgrupp, kan du leta efter hemsidor som vänder sig till samma målgrupp som dig. Länkar från dem kan hjälpa dig att nå ut till din målgrupp.

4. Matcha ditt innehåll med relevanta hemsidor. Har du skrivit ett bra blogginlägg bör du ta fram de där hemsidorna du hittade i steg 3, för att se om det är någon som matchar bra med innehållet i ditt inlägg. Kanske kan du kontakta dem för att få en relevant länk från deras sida?

Tips! Ta dig tid att hitta en bra hemsida som är relevant för ditt blogginlägg – de kommer med stor sannolikhet vilja länka till ditt inlägg, eftersom ditt innehåll matchar deras. Framförallt kommer läsarna som följer länken redan vara intresserade av innehållet i ditt blogginlägg.

5. Be om länkar. Ett annat sätt att få länkar till sin sida kan vara att be andra om länkar. Du kan exempelvis be vänner, familj, anställda, kollegor, kunder eller andra som har relevanta hemsidor för det innehåll du skrivit.

6.Använd sociala medier för att dela dina texter (till exempel artiklar) och nå nya publiker, samt få inlänkar till din sida.

7. Sammanfattning En framgångsrik länkstrategi bör alltid fokusera på att locka nya besökare till din sida. En välkommen effekt av detta kan leda till högre placering i sökresultaten.
Så länge du ser på din länkstrategi som ett sätt att nå ut till andra hemsidor för att driva in mer besökare från dem, gör du på rätt sätt.