SEO-titel och meta-beskrivning
– Så här lyckas du

Vad tycker Google
om din sida?

Få svar inom 1 min

Teknisk analys

Har du läst vår tidigare artikel om Vad SEO är och hur det fungerar känner du redan till grunderna inom SEO och vad du ska göra för att optimera din sajt. Titlar och meta-beskrivningar är en mycket bra start, sätt igång redan nu!

Här ger vi dig en lektion i begreppen, varför de är viktiga och de bästa råden för hur du ska skriva dem.

Vad är SEO-titel?

SEO-titel, också kallad titeltagg, är din hemsidas titel. Titeltaggen är ett HTML-element, som har stor påverkan på en sidas ranking.

Hur visas titeltaggen?

Titeltaggen visas i sökresultatet som en klickbar (blå) rubrik – och är tänkt som en exakt beskrivning av vad din hemsida handlar om, för att både Google och användaren ska förstå vad som finns på din sida.

Hur skriver man en bra SEO-titel?

  • Din titel får inte vara längre än 65 tecken, eller mer exakt 600 pixlar. Om din titel är för lång kortas den ner i sökresultatet och sökorden riskerar att inte komma med i titeltaggen.
  • Få med dina sökord och sökfraser som du vill ranka på.
  • Men, spamma inte med sökorden. Sökmotorerna är smarta och kommer straffa dig för spam. Försök istället att skriva relevanta och intresseväckande titlar där du väver in sökorden snyggt och samtidigt lockar användarna till att klicka in på din sida.
  • Varje sida bör ha en unik titel, så sökmotorerna förstår att du har unikt och relevant innehåll på din sida.
  • Ha gärna med företagets namn, för att bygga varumärke och för att det ska bli lättare att hitta information om ditt företag.
  • Skriv för människor – inte för sökmotorerna. Locka dina besökare och få dem att vilja klicka in på din sida. Exempelvis ”Fri frakt”, ”Stort utbud” och ”Priser från 999:-…”.
  • Dela upp titelns innehåll med ”|”. På så sätt får du en tydlig struktur i titeln. Exempelvis Barnstrumpor från 59:- | Alltid fri frakt & retur | Barnochlek.se

Vad är meta-beskrivning?

En meta-beskrivning (eller meta description på engelska) är ett HTML-element som innehåller en kortare sammanfattning av en hemsida och dyker upp under titeltaggen i sökresultatet.

Hur visas en meta-beskrivning?

Meta-beskrivningen är den gråa texten under titeltaggen (den blåa klickbara länken) i sökresultatet. Längden på en meta-beskrivning kan variera mellan allt från en mening, till ett kortare stycke – men bör inte överskrida 158 tecken.

Hur skriver man en bra meta-beskrivning?

  • Skriv inte längre än 158 tecken. Annars riskerar din metabeskrivning att kortas ned i sökresultatet.
  • Få med det viktigaste sökordet, som är relaterat till ditt innehåll på sidan.
  • Ha beskrivningar för alla undersidor. Har du ingen beskrivning använder Google den första texten på sidan.
  • Skriv alltid unika metabeskrivningar för varje undersida. Duplicerat innehåll är aldrig bra inom SEO.
  • Berätta vad din sida handlar om. Vad får besökaren ta del av och vad kan besökaren förvänta sig av din sida? Svarar du på detta, så är det större chans att besökaren stannar kvar på din sida.
  • Skriv levande metabeskrivningar. Var lite påhittig och använd symboler som väcker intresse, exempelvis pilar (→) eller bockar (✓). Var kreativ och stick ut från konkurrenterna.
  • Få användaren att agera. Skriv beskrivningar som innehåller uppmaningar till besökaren, exempelvis ”läs mer”, ”beställ här”, ”se våra...” och så vidare.

Vad är SEO?

Lär dig öka kvaliteten och kvantiteten på trafiken till din hemsida genom organiska sökmotorresultat.

Läs nu